Det svenska Stryktipset !
Stryktipsets formdip Klockan står på 15:36 när jag trycker in min Stryktipsrad på svenskaspel.se. En hel veckas knåpande har denna vecka fallit ut i en M324 kronors rad. Förtroendet på raden varierar naturligtvis från vecka till vecka. Men oftast är den, som det obotliga tipsoptimist som man är, stark. Känslan att tecknen sitter rätt handlar ju naturligtvis inte på några ogrundade chansningar, utan raden har studerats, lagen har lästs på och ingenting har lämnats åt slumpen. Även om 90 minuters fotboll oftast kan avgöras på just det. Men en stryktipsrad är, som jag ser det, en investering. Pengarna man lägger på raderna varje vecka kan inte jag lämna åt att slumpmässigt häva ut ettor, X eller tvåor. Därför blir man lite besviken varje gång, vid samma tidpunkt varje år, omsättningen på Stryktipset sjunker. Vad beror detta på? Jo naturligtvis är det när de engelska ligorna börjar lida mot sina bittra slut. Stryktipset är ett spel som starkt förknippat med den engelska fotbollen och det ska de också vara. Sedan Tipsextra tiden, då spelet togs till nya nivåer, har det andats tradition och har formats fram precis så vi Stryktippare helst vill ha det och vant oss vid. Men eftersom vi tyvärr inte kan tvinga Leeds och Nottingham Forrest att spela under ligornas down period, så måste även Stryktipset testa nya grepp att ta tillvara på de avhoppande Stryktipparna som inte känner att spelet är värt att lägga pengar på när väl serierna i England lägger ner. Det är där jag har ett lysande förslag, jag uttrycker mig i all ödmjukhet, som jag hoppas kan slå rot och forma en ny spännande Stryktipsvår. En snabb blick på omsättningen de senaste veckorna: v.16 - 21 239 168 kr v.17 - 24 076 511 kr v.18 - 21 258 566 kr v.19 - 16 687 566 kr Det har alltså gått närmare 5 miljoner kronor i minskad omsättning bara på en vecka. Detta har flera orsaker: Att det blir fler och fler ”oengelska” matcher Sen tid i månaden Att matcherna delas upp under lördagen och söndagen Även om omsättningen totalt för Stryket har ökat de senaste åren ser jag ändå en möjlighet med ett par enkla drag att öka denna tid på säsongen. Jag lanserar här idén med det ”SVENSKA STRYKTIPSET”! Det ”Svenska stryktipset” får vi egentligen en försmak av redan under nästkommande vecka. Då spelas matcher från svenska Division 1 Norra/södra, Svenska Cupfinalen, Superettan och finalen i Champions League. Men det är ju här Svenskaspel och svensk fotboll som helhet har en jättechans att sälja in sina egna ligor. De svenska ”lower league”-systemen bjuder ju på en uppsjö av roliga Stryktipsmöjligheter. Dessutom får ligorna chansen att få ett ”större” betydelse än det normalt sett kanske har för gemene fotbollsälskare! En match mellan Halmia-FC Trollhättan bjuder ju in spelare för att få en helt ny kunskap om de gräsrotsligor (om uttrycket tillåts) som mångt till mycket formar vår fotboll. Även om det är Allsvenskan vi mest riktar blickarna mot i inhemsk fotboll, så är det i de lägre ligorna som ofta formar våra talanger. Detta är chansen för Svensk Fotboll att visa lagen som ofta kommer i skymundan och kanske bara följs slaviskt av de närmast sörjande. Så vad är det då jag vill att Svenskaspel ska göra? Nummer ett: Det kanske låter klyschigt och väldigt simpelt. Men för ett antal veckor eller rent av månader. Ta in matcher från våra lägre system, som förslag, från division 2 och uppåt. Att varje säsong, vid samma tidpunkt då omsättningen sjunker, ta in detta som en del av ”Stryktipssäsongen”! Varje år när de engelska ligorna gör bokslut så vet vi att ”Svenska Stryktipset” kommer in som en frisk vind. Lansera kort och gott det ”Svenska Stryktipset”. Det kan ju helt av kanske ge nya stryktippare, som vanligtvis inte tippar, att känna att dom kanske kan ha en möjlighet att nå de åtråvärda 13rätt. Nummer två: Ändra färgerna till blått och gult. Det ska synas, det ska märkas, det ska kännas att vi tippar våra inhemska ligor. Återigen, det låter kanske banalt och löjligt, men ska man ändå få en känsla gäller det att göra det rätt. Nummer tre: Stryktipset måste, även om det redan har, få ett större utrymme i media! Om vi för en kort sekund sneglar på travsporten, så syns profiler som tippar på trav vecka in och vecka ut i media. Det ägs hästar med lustiga namn till både höger och vänster av folk som vanligtvis har sitt kända namn utanför travsporten. Foppa, Sundin och bröderna Sedin vet till och med jag, som är absolut nollad inom travsport, har hästar som travar regelbundet på V75, Dagens Dubbel på Jägersro, Bergsåker, Årjäng och alla andra ovala banor som finns över landet. Frank Andersson är ytterligare en profil som lever och andas travsport. Brolin är ytterligare än! Ja de kan faktiskt nämnas i massor. Som dessutom får stort utrymme i det mediala bruset. Men jag kan inte på rak arm påstår att jag har någon större koll på kända profiler som är hängivna Stryktippare. Det är här jag kanske har en av mina mer ”far out”-idéer, men ack så intressant. Under det ”Svenska Stryktipset”s flagg skulle jag vilja ha ett typ av ”Stryktipsbattle”. Ett Stryktipsbattle skulle gå ut på att två profiler skulle tippa mot varandra, 128 rader eller liknande, och den som vinner går vidare till vecka två. Där han/hon möter en annan profil och proceduren skulle vara densamma, vinnaren går vidare. Detta skulle leda till något av en ”Svensktops lista”. Där man under det ”Svenska Stryktipsets” slut skulle summera vem som gått vidare flest vecka. Allt för att få lite hype under den ”down period” som nu Stryktipset går in i. Idéerna är många! Jag har både bra och mindre bra. Det kan ju bero på att jag är en aning färgad i frågan. Men jag tycker att man får inte nöja sig med att Stryktipset är bra som det är! Det finns utvecklingspotential i även mycket bra saker. Som Stryktipset redan är. Tack för ordet. Glöm inte att följa @stryktipsrekar samt Stryktipsrekar på Facebook ! Lycka till!
Åldersgräns 18 år. Spela ansvarsfullt. Särskilda villkor kan tillämpas för bonusar. Spelar du för mycket? Besök eller ring stödlinjen.se, 020 - 81 91 00
Veckans bästa sportbonusar